Κυριακή 11 Ιουλίου 2010

Οι λευκές ουρές των αεροπλάνων σχηματίζουν νέφη που μπλοκάρουν την ηλιακή ακτινοβολία

Ειδικοί διατείνονται πως οι λευκές ουρές που βγαίνουν από τα αεροπλάνα καθώς πετάνε σχηματίζουν νέφη, τα οποία μπορούν να μπλοκάρουν το φως του ήλιου. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ουρανοί της Βρετανίας εμφανίστηκαν ασυνήθιστα μπλε, όταν έγινε η έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallajökull της Ισλανδίας, καθώς όλες οι πτήσεις πάνω από τη Βρετανία είχαν απαγορευτεί.

vapour-trails

Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται όταν τα αεροσκάφη πετούν πάνω από 8 χιλιόμετρα, όπου εκεί η θερμοκρασία του αέρα είναι περίπου μείον 30 βαθμούς Κελσίου. Καθώς οι κινητήρες τζετ των αεροσκαφών εκπέμπουν υδρατμούς, αυτοί κρυσταλλοποιούνται από το ψύχος και σχηματίζουν τις γνωστές ουρές, σαν λευκές ραβδώσεις κατά μήκος του ουρανού.

Αυτές οι ουρές μπορεί να είναι βραχύβιες. Αλλά αν υπάρχει ήδη ένα σημαντικό ποσό υγρασίας στην ατμόσφαιρα αυτές μπορεί να κρατήσουν για ώρες, ανάλογα με την εκπομπή των υδρατμών από τις άκρες των κινητήρων και το σημείο κορεσμού του περιβάλλοντα αέρα.

Οι επιστήμονες, επιπλέον λένε, πως οι γραμμές των κρυσταλλοποιημένων υδρατμών από τα αεροπλάνα επιταχύνουν τη φυσική διαδικασία σχηματισμού των νεφών. Τα νέφη αυτά είναι γνωστά ως νέφη θύσανοι και μερικές φορές καλύπτουν έκταση στον ουρανό μεγαλύτερη από 35.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ή έκταση που ισοδυναμεί με το 1/5 της βρετανικής επικράτειας.

Το επίπεδο της υγρασίας του αέρα σε μεγάλα ύψη δεν έχει καμία σχέση με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες στο έδαφος. Γι αυτό και είναι δυνατόν να δούμε λευκές ουρές ακόμα και μια καθαρή ημέρα.

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Reading Keith Shine, εμπειρογνώμονας σε θέματα νεφών, είπε ότι αυτά που έχουν σχηματισθεί από τους καπνούς του αεροσκάφους θα μπορούσαν να διαρκέσουν για ώρες, αποστερώντας την ηλιοφάνεια το καλοκαίρι σε περιοχές που έχουν μεγάλη κίνηση αεροπλάνων, όπως το Λονδίνο.

jet-clouds

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι, ως εκ τούτου, η ποσότητα του φωτός του ήλιου που κτυπάει το έδαφος θα μπορούσε να μειωθεί έως και κατά δέκα τοις εκατό. Ο Keith Shine προσθέτει ότι οι μουντές συνθήκες πάνω από τις περιοχές με τις περισσότερες πτήσεις θα επιδεινωθούν, καθώς ο όγκος της εναέριας κυκλοφορίας συνεχώς αυξάνεται

Πηγή:Dailymail,http://www.physics4u.gr/blog/

Δεν υπάρχουν σχόλια: